Weer beter! - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Zjo - WaarBenJij.nu Weer beter! - Reisverslag uit Geraldton, Australië van Zjo - WaarBenJij.nu

Weer beter!

Blijf op de hoogte en volg Zjo

06 November 2012 | Australië, Geraldton

Vanmorgen werd ik wakker zonder hoofdpijn gelukkig! Ik ben naar het Western Australian Museum geweest, dat ligt hier in Geraldton. Er werd me medegedeeld dat de helft van de exposities gesloten was, sommige werden gerenoveerd en een andere was gister afgelopen. Een stuk geschiedenis over de eerste Europeanen in West Australie, de Aboriginals, de wildlife en natuurlijk de bekende schipbreuken van de Batavia, Zuytdorp, Zeewijk en de vergulden Draek.

Bij de Batavia waren er veel overlevenden maar ze waren gestrand op een onbewoonde eilandengroep. Enkele gingen in een lullig bootje alsnog verder naar Batavia (Jakarta) en de overgebleven mensen vormden 2 groepen, de goede en de slechte. Het bootje bereikte ook daadwerkelijk Batavia (na 5 weken) en er werd met een fatsoenlijk schip terug gevaren. Een van de goede schipbreukelingen (Wiebbe Hayes, heeft een standbeeld) kon op tijd het reddingschip waarschuwen dat de slechte groep het schip wilde kapen. Vervolgens werden die allemaal gevangen genomen en veroordeeld (meeste de doodstraf) en daarna bereikte ongeveer 68 (van de 341) mensen alsnog Batavia.

Bij de Zuytdorp, die gezonken is bij Kalbarri, zijn alleen resten schip gevonden. Het wrak lag op zo’n gevaarlijke plek met rotsen dat ze er jarenlang over hebben gedaan om er dingen uit halen. Het is onbekend of er overlevenden waren.

En bij de Zeewijk hadden de schipbreukelingen al het eten inmiddels opgegeten wat op de eilanden te krijgen was, waar ze op gestrand waren. Toen besloten ze een bootje te bouwen wat ze ‘sloepie’ noemde en voeren alsnog naar Batavia.

Daarna weer terug naar het huis om klusjes te doen. En het enige wat ik nog wilde zien hier was een wildlife parkje hier vlak in de buurt. Ik wilde dit eigenlijk morgen doen om het te verspreiden, maar ik zag toevallig op de site dat het woensdags gesloten is. Dus om 2 uur alsnog erheen.
Ik moest 9 dollar entree betalen + 1 dollar voor een zakje voer. Ik denk dat ik er misschien een half uur heb rondgelopen en toen alles 2 keer had gezien.

De kangoeroes hadden allemaal een ooginfectie dus daar mocht je niet echt bijkomen. Er waren 2 krokodillen, zat geen beweging in. Dingo’s die wat lui in de zon lagen. Alleen de emu was grappig, die pikte het voer uit het zakje en stak zijn hele nek door het hek. Er liep ook een struisvogel rond tussen een paard, ezel en alpaca. Die pikte niet alleen het voer moet het hele zakje, eng beest. Gelukkig liet de struisvogel het zakje op een gegeven moment vallen en kon ik het onder het hek uithalen, zat nog wel genoeg in. Vooral het paard was gek op het voer, als ik een ander beest wat gaf en hij zag het dan trapte hij tegen het hek.

Daarna ben ik wat gaan rondrijden in de omgeving van Greenough, zo heet het gebied waar ook het wildlife park ligt. Heb een foto gemaakt van een kerk en nog een ander gebouw wat door convicts/gevangen is gemaakt. En natuurlijk ook een foto van de bekende leaning tree. Dat is een luie boom die over de grond groeit. Alle bomen groeien hier scheef vanwege de wind, maar deze leunt het verste door. Daarna ben ik een stukje langs de Greenough river gaan lopen. Heb een aantal pelikanen zien vliegen en zitten. Zag ook een lepelaar! En ik kwam weer een bobtail lizard tegen die zijn blauwe tong naar mij uitstak. Vervolgens ben ik naar het dichtstbijzijnde strand gereden en daar waren surfers bezig. En 100 meter terug is een plek ‘two beaches’. Hier eindigt de Greenough river en dan heb je een stuk strand en dan begint de oceaan. Om dat op de foto te krijgen heb ik een hoge duin op moeten lopen, waarop doublegees groeiden, dat is onkruid met doornbolletjes eraan (heb ik ook eens uit de tuin hier moeten verwijderen). Op de terugweg had ik mijn slippers uit gedaan want toen had ik die planten nog niet zien staan. Had binnen no time 3 van die stekelbollen in mijn hak en 1 bij mijn tenen. Auwa.

Terug bij het huis moest ik een toetje verzinnen. Kate had gevraagd iets te maken. Ik zag een bak ijs staan en een tray mango’s. Dus ik heb mangosauce gemaakt = 2 in stukjes gesneden mango’s + het sap van een halve limoen in de thermomix gedaan. En die saus/prut over het ijs. Dat was quick and easy.

Morgen de laatste hele dag bij de Tonkins!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Zjo

Actief sinds 08 Okt. 2012
Verslag gelezen: 256
Totaal aantal bezoekers 28794

Voorgaande reizen:

10 Januari 2017 - 07 Februari 2017

Camperreis door West-Australie

18 Mei 2015 - 31 Mei 2015

Huwelijksreis Florida

21 September 2013 - 14 Oktober 2013

Het wilde westen

14 Oktober 2012 - 12 November 2012

Au pair in Geraldton

Landen bezocht: